16. april 2014

Lost in Austen's "pride and prejudice"



Nu er det ved at være et stykke tid siden at jeg færdiglæste "Pride and Prejudice" af Jane Austen (som jeg også har nævnt her og her). Jeg har derefter også set BBC serien af samme navn, med Collin Firth og Jennifer Ehle som henholdvis Mr. Darcy og Elizabeth. Derudover har jeg også set miniserien "Lost in Austen" og filmen "Austenland", som begge (som titlerne hentyder til) bygger på Jane Austens' "Pride and Prejudice", men som begge fortolker og fremstiller historien på en ny og mere komisk måde.
Men tilbage til bogen, som jeg virkelig nød at læse! Jeg er ikke god til at skrive anmeldelser, men lad mig bare sige, at jeg virkelig elsker den måde Austen skriver på, og så er jeg også bare kæmpefan af selve historien om Elizabeth og Mr. Darcy, og alle de andre sjove, interessante og lidt komplicerede karakterer som bogen rummer. Jeg har her udvalgt nogle citater, som jeg synes er rigtig fine:

"Come here, child," cried her father as she appeared. "I have sent for you on an affair of importance. I understand that Mr. Collins has made you an offer of marriage. Is that true?" Elizabeth replied that it was. 
"Very well - and this offer of marriage you have refused?"
"I have, Sir."
"Very well. We now come to the point. Your mother insists upon you accepting it. Is not it so, Mrs. Bennet?"
"Yes, or I will never see her again."
"An unhappy alternative is before you, Elizabeth. From this day you must be a stranger to one of your parents. - Your mother will never see you again if you do not marry Mr. Collins, and I will never see you again if you do". 
- Dette stykke viser hvilken god og retfærdig far Mrs. Bennet kan være, og hvor meget han holder af hans yndlingsdatter Elizabeth, som han ved, vil gøre alt for at undgå at gifte sig med Mr. Collins. 

"In vain have I struggled. It will not do. My feeling will not be repressed. You must allow me to tell you how ardently I admire and love you."
- Således indleder Mr. Darcy hans første frieri til Elizabeth, resten af hans frieri er mindre heldigt formuleret, hvilket er en af grundene til at Elizabeth, har meget nemt ved at afslå ham, og endda give Darcy en god gammeldags (og meget velfortjent) sviner!


Indeed, Jane, you ought to believe me. No one who has ever seen you together, can doubt his affection. Miss Bingley I am sure cannot. She is not such a simpleton. Could she have seen half as much love in Mr. Darcy for herself, she would have ordered her wedding clothes." 
- Her prøver Elizabeth at foreklare sin søster Jane, hvor tydeligt det er at Mr. Bingley elsker hende utroligt højt.


"There certainly was some great mismanagement in the education of those two young men. One has got all the goodness, and the other all the appearance of it." 
- Denne sætning beskriver kort og godt forskellen på Mr. Darcy og Mr. Wickham!

Jeg kunne have udvalgt mange flere skønne og sjove passager og citater, for "Pride and Prejudice" rummer utallige, men jeg nøjes med disse. Til sidst kan jeg varmt anbefale at læse denne bog, som jeg virkelig har nydt at læse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar