28. april 2014

the great gatsby

I påskeferien læste jeg "The Great Gatsby" af F. Scott Fitzgerald og jeg var meget begejstret! Jeg har flere gange hørt om denne roman, at der ikke skulle ske så meget handlingsmæssigt, men at man derimod skal lægge mærke til Fitzgerald's fantastisk smukke skrivestil. Jeg må sige at jeg virkelig også er fascineret af hans flotte sprog, og jeg har hæftet mig ved mange fine sætninger og vendinger i bogen. Men jeg må samtidig indrømme at jeg, i modsætning til flere andre, faktisk synes at der sker en hel del, og at handlingen slet ikke er hverken træg, stilfærdig eller andre lignende ord, som nogle har brugt til at beskrive den med. Jeg er vild med handlingsforløbet, som både indeholder luksuriøse fester, forelskelse, utroskab, drab, jagten på rigdom og en konstant og uslukkelig tørst efter MERE! Jeg kan ikke se hvordan dette kan udgøre en stilfærdig roman, men det er selvfølgelig bare min mening, og jeg har jo heller ikke så meget læseerfaring, men det behøver man vel egentlig heller ikke have for at kunne bedømme en bog, gør man? Lige meget hvad, så er min bedømmelse af "The Great Gatsby", at det er en fantastisk, spændende og velskrevet bog, som jeg med garanti vil læse igen, da det tit er ved anden gennemlæsning, at jeg opfanger mange af de mere skjulte betydninger og symboler, da jeg anden gang ikke behøver koncentrere mig lige så meget om selve handligen.


Her er nogle citater fra bogen:

"With the influence of the dress her personality had also undergone a change. The intense vitality that had been so remarkable in the garage was converted into impressive hauteur. Her laughter, her gestures, her assertions became more violently affected moment by moment, and as she expanded the room grew smaller around her, until she seemed to be revolving on a noisy, creaking pivot through the smokey air."


"Yet high over the city our line of yellow windows must have contributed their share of human secrecy to the casual watcher in the darkening streets, and I saw him too, looking up and wondering. I was within and without, simultaneously enchanted and repelled by the inexhaustible variety of life."


"He smilled understandingly - much more than understandingly. It was one of those rare smiles with a quality of eternal reassurance in it, that you may come across four or five times in life. It faced - or seemed to face - the whole eternal world for an instant, and then concentrated on you with an irresistible prejudice in your favour. It understood you just as far as you wanted to be understood, believed in you as you would like to believe in yourself, and assured you that it had precisely the impression of you that, at your best, you hoped to convey."


"For a while these reveries provided and outlet for his imagination; they were a satisfactory hint of the unreality of reality, a promise that the rock of the world was founded securely on a fairy's wing."


"He was left with his singularly appropriate education; the vague contour of Jay Gatsby had filled out to the substantiality of a man."


"So we beat on, boats against the current, borne back ceaselessly into the past."

Udover at have læst The Great Gatsby, har jeg også set filmen af samme navn med Leonardo DiCaprio som Jay Gatsby, Tobey Maguire som Nick Carraway og Carry Mulligan som Daisy Buchanan. Filmen er virkelig flot lavet og med fremragende skuespillere.
Jeg har også tidligere læst novellen "The Curious Case of Benjamin Button" af F. Scott Fitzgerald, og også set filmatiseringen af denne, og jeg kan anbefale både novellen og filmen, som handler om Benjamin Button, som lever livet baglæns - han bliver født som en gammel mand, og bliver derefter yngre og yngre. En fortælling der er meget interesant og rørende! Derfor vil jeg, efter indtil videre kun at have gode erfaringer med F. Scott Fitzgerald,  helt sikkert begive mig ud i flere af både hans noveller og romaner, når jeg engang får tid!

1 kommentar:

  1. Har først lige fundet din blog, og er da helt ærgerlig over, det er så længe siden du har postet! Det tyder jo desværre på, at jeg kom for sent.
    Ikke desto mindre ville jeg bare lige sige, at Gatsby også for mig var en vidunderlig læseoplevelse :)!

    SvarSlet